BOZPforum Logo
Přidat
téma
Sdílet:
Upozornění
Označit vše jako přečtené

OOPP a zkušební doba

14 Reakcí
5 Diskutují
4 Reactions
2,195 Vidělo
Ing. Vít Hofman
Reakcí: 435
Admin
Úvodní téma
(@vit-hofman)
Skupina
Přidal se: 6 roky před
Rád bych dal k diskusi problematiku OOPP u nových zaměstnanců ve zkušební době a to spíše z pohledu zaměstnavatele a financí než BOZP.
 
Je zřejmé, že i nový zaměstnance, již první hodinu práce, musí dostat přiděleny OOPP. Pokud je tedy práce vyžaduje. Jak to v praxi řešíte? 
 
Jak si počít se zaměstnanci, kteří pro práci potřebují nejrůznější OOPP a ještě ve zkušební době dají výpověď? Resp. tedy co s již poskytnutými OOPP?
 
Brýle, štít, sluchátkové chrániče sluchu nebo i polomasky se dají "snadno" dezinfikovat, umýt a znovu uvést do oběhu a většinou není problém a další zaměstnanci to považují za přirozené.
 
Ale co se týče oděvů - montérek, tak zde již problém je. Přestože vše, řádně a oproti dokladu je vypráno, noví zaměstnanci odmítají nosit již použité oděvy.
Ještě horší je situace v případě ochranné obuvi.
 
Montérky a boty slušné kvality, tak to jsou i 2000 Kč nebo víc, což už není zanedbatelný náklad. Firma si to propočítala a za rok to dělá opravdu hodně. Peníze by se daly určitě využít jinak a lépe. Jde o práce, které jsou s velkým úpadkem ve zkušebce zkrátka spojeny. Spousta uchazečů si myslí, že to zvládne, ale po týdnu, dvou odpadá a musí si přiznat, že na to prostě nemá. Byť podmínky, jak bezpečnostní, tak finanční nejsou vůbec špatné.
 
Jak to reálně řešíte či neřešíte u vás?
Mně napadají tyto možnosti:
  1. Znám firmy, které s uchazeči o zaměstnání uzavírají smlouvy, že v případě výpovědi ve zkušební době si OOPP odkoupí za zůstatkovou cenu. Dokonce jim to tak i celkem funguje. Podle mě je to však v rozporu se ZP.
  2. Pak je tu řešení ala otevřít si firemní second hand. Zkrátka použité, desinifkované či oprané OOPP nabídnout za rozumnou cenu komukoliv se zaměstnanců. Většinou si to někteří kupují na práci na doma, na zahradu...
  3. Další možností je trvat na tom, že zaměstnanci budou používat i již použité OOPP s tím, že někteří se zkrátka dají přesvědčit, jiní se dají zastrašit a někteří raději utečeou... Nechci polemizovat nad tím, jak to je morální a zda to patří do slušné společnosti, ale proti zákonné to asi také není.
  4. Možností, byť ne 100% řešením a z hlediska rizik nic moc řešením, je jako první OOPP zaměstnanci poskytnout úplný low-end za co nejnižší cenu.
  5. Poslední mě asi napadá půjčovna / prádelna, která však dle propočtů vyjde stejně tak cca 2x dráž než kupovat a prát si samostatně a to i včetně ztrát za OOPP ve zkušební době. Přínos tedy vidím zejména v té pohodlnosti a delegování celé problematiky...
 
Napadá vás ještě něco jiného, co funguje?
Díky za diskusi.
 
Odpověď
13 Reakcí
Reakcí: 33
Autorizovaný odborník
(@valdhans)
Člen
Přidal se: 6 roky před

Zkoušel jsem všechny varianty kromě recyklace použitých OOPP. Jediná průchozí se stala varianta a) kterou roky úspěšně používám. Ve směrnici OOPP mám uvedeno že zůstatková hodnota nespotřebovaných OOPP jde k tíži zaměstnance s tím, že si je nechá. Přeloženo: po týdnu neúspěšného snažení si bývalý zaměstnanec odnese výplatu nižší o poměrnou část, férově stanovenou životností vydaného OOPP. Nebavíme s eo rukavicích a špuntech do uší ale montérkách a botech, které se takto neošetření zaměstnavatelé snaží vydávat co nejpozději, nejlépe po zlušební době. Což je blbost, ale chápu je. Na tento způsob řešení vydávání OOPP mi dokonce přišel OIP na tento konkrétní podnět. Výsledek byl 1:0 pro zaměstnavatele. Nebylo zjištěno že by takto nastavený systém byl v rozporu se ZP. Je však fakt že to mám za roky praxe vyladěno...)

Odpověď
Reakcí: 51
Autorizovaný odborník
(@tereza)
Člen
Přidal se: 6 roky před

Překvapuje mě ten výpočet, že je prádelna 2x dražší. To snad jen v malé firmě, když si totiž vypočítáte kolik reálně stojí osoba,která pere, suší, žehlí, opravuje montérky, plus její zástup v nepřítomnosti, s vodou, elektřinou a pracími prostředky, neustálý nákup a správa nových, určitě prádelna nevyjde 2x dráž. Navíc u většiny můžete mít pronájem. U nás se zrušilo přidělování montérek k osobám. Máme velké skříně s velikostmi a každý si vytáhne používá, vyhodí do sběrného koše. Vrací se vyprané a pokud označíme tak i spravené. Nikdo nepindá, což je u našich vymrčovačů úspěch. Bylo horší vytipovat kolik kusů od každé velikosti potřebujeme, ale teď už nám prakticky ani den před svozem nechybí. Tady ani není argument pro nějakou nehygieničnost. S botami je to už horší, to je bohužel na nabídnutí odprodání nebo zamáčknutí slzy a vyhození. Sama bych nechtěla chodit v botech po někom jiném, i když je měl na noze jen týden. 

Odpověď
2 Reakcí
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

@tereza

Špatně jsem to napsal. Nemám na mysli prádelnu, ale právě půjčovnu s prádelnou.

Jde o firmu s cca 50ti zaměstnanci, kterých se toto týká.

Jinak tedy ten váš styl, operu, zamíchám, náhodně vytáhnu... tak to si nedokáži představit, že by u zaměstnanců obstálo. Byť z praktického hlediska je to naprosto dokonalé a úžasné 🙂 

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@tereza)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 51

@vit-hofman

taky máme bílé montérky pronajaté a pořád si u nás vypočítali, že je to míň starostí za rozumnou cenu. Ten náš styl je přes čárové kódy, takže máte přehled, kolikrát daný kus prošel prádelnou. Vezmu ze skříně svou velikost, nosím, vyhodím do koše, odveze prádelna, za týden doveze vyprané, vyžehlené, podle velikostí rozložím ve skříni a furt dokola. Funguje na tom týdně á 120 lidí už cca rok a půl. A garantuji Vám, že jako farmacie si dávame echt záležet na hygieničnosti. Kecy k tomu nejsou, ani od nováčků a také jsme přecházeli z hader vyfasovaných na jméno. Na stejném principu fungují i erární ponožky, to by se Ti vaši dělníci asi po... 😀

Odpověď
Reakcí: 1
(@martin-4)
New Member
Přidal se: 5 roky před

V den nástupu zkontroluji jeho vlastní pracovní oděv a obuv, doplním ostatním OOPP a po zkušební lhůtě dostává firemní stejnokroj, nařízení zaměstnavatele. 

Odpověď
Reakcí: 114
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Člen
Přidal se: 6 roky před

také nevidím rozpor se ZP, že při ukončení PP si firemní oděv případně OOPP odkoupí. Většina firem to tak má nastavené a problém jsem ještě neslyšel ani ze strany OIP ani FÚ. 

Odpověď
7 Reakcí
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

@lino67

Veškeré náklady - přímé i nepřímé na OOPP hradí zaměstnavatel.

Přeci tedy nemůže po zaměstnanci vyžadovat, aby si OOPP odkoupil? Tím ty náklady přímo přenese na něj.

Tj. ve smlouvě to je podle mě 100% protiprávní.

A per huba taky, jen se to asi blbě prokáže.

Tj. když zaměstnanec řekne, že na zaměstnavatele kašle a nic si neodkoupí a bude trvat na tom, aby náklady na OOPP byly ve výplatě, je za mě v právu.

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 114

@vit-hofman

no já nevím. Potom už to přeci žádné OOPP nejsou. Jsou to "jen" boty, oděvy, atd.

Odpověď
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

@lino67

Pokud je dohoda o odprodeji uzavřena předem, pak je to za mě jasné porušen. Pokud až po ukončení pracovního poměru, ok.

Ale to si nemyslím, že by úspěšnost odprodeje byla kdoví jaká 🙂 

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 114

@vit-hofman

asi se nedohodneme 🙂 ale já mám za to, že při ukončení pracovního poměru na zaměstnance žádné náklady již nepřenáší... Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je povinen hradit zaměstnavatel; tyto náklady nesmějí být přenášeny přímo ani nepřímo na zaměstnance.

Odpověď
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

@lino67

Souhlasím. Nepřenáší.

Ale není to řešení.

Protože pokud ta dohoda nevznikne závazně, při uzavření pracovního poměru, pak dá zaměstnanec prostě výpověď, uteče z hodiny na hodinu a chce kompletní výplatu. Srážka za OOPP z výplaty, bez předchozí dohody, je přece naprosto protiprávní. A po ukončení pracovního poměru, žádný, průměrně inteligentní zaměstnanec (pokud se mu tedy montérky zrovna domů nehodí), takovou dohodu neuzavře.

 

Představ si, že tě šéf propustí a místo odstupného ti dá koberec z tvé kanceláře, rozbitou skříň a umývadlo z WC.

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 114

@vit-hofman

Dohoda je sepsána při vzniku PP. Přesto si nemyslím, že při ukončení se jedná o přenesení nákladů. Již bývalého zaměstnance nemá chránit, tak to není OOPP. A dohoda je dohoda ?

Odpověď
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

@lino67

Ne, já tam prostě nic právního nevidím.

Možná, pokud by dohoda vznikla před uzavření PP a peníze nebyly strženy z výplaty, ale uhradil by je zaměstnanec až po ukončení PP "ze své peněženky", tak bych, byť o nemorálním souladu začal uvažovat.

 

Takhle jde ale jednoznačně o to, že zaměstnavatel si našel cestu, jak náklady na OOPP přenést, byť zpětně, na zaměstnance a sám je nehradit. To je podle mě úplně v rozporu s principy BOZP.

 

Vždyť je to totéž, jako by pak zaměstnanci odprodal PHP? Nebo smeták? Nebo strhl náklady na kategorizaci prací a měření, pokud by šlo o novou pozici?

Odpověď
Sdílet:

BOZP fórum

Naším cílem je sdílet informace ze světa bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a všech souvisejících oborů a pomáhat široké veřejnosti zorientovat se v této náročné problematice.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram