Dobrý den,
rozdělil bych váš dotaz na tři části:
Co se týče té první, tam je vaše situace nejhorší. Vozidlo je, předpokládám, schváleno k provozu na pozemních komunikacích. Tj. vozidlo je vyrobeno tak, aby se na pozemních komunikacích dalo bezpečně provozovat a to i při snížené viditelnosti a dokonce i při jízdě dozadu. Zde bude tedy opravdu nejtěžší zaměstnavatele přesvědčit.
Co se týče druhých dvou částí, jde již o užití vozidla mimo pozemní komunikace nebo k jinému účelu, než provozu na pozemních komunikacích a tedy vozidlo, tak, jak je vyrobeno, nemusí být možné v těchto případech bezpečně provozovat.
Ve všech případech by však zaměstnavatel měl vyhodnotit rizika konkrétních pracovních činností, ať už jde o jízdu nebo práci s plošinou a přijmout adekvátní bezpečnostní opatření. A riziko nedostatečné viditelnosti je jistě riziko, se kterým se musí počítat.
Co se týče požadavků právních předpisů. Rozhodně bych nezapomínal na ustanovení písm. a), odst. (1), § 3, nařízení vlády č. 378/2001 Sb., cituji:
"Minimálními požadavky na bezpečný provoz a používání zařízení v závislosti na příslušném riziku vytvářeném daným zařízením jsou používání zařízení k účelům a za podmínek, pro které je určeno, v souladu s provozní dokumentací."
Může být tedy vhodné nahlédnout do návodu výrobce k obsluze vozidla / plošiny a ověřit, zda nevylučuje práci v noci nebo nevyžaduje pro práce v noci doinstalovat přídavné osvětlení.
Téže nařízení vlády dále, v příloze č. 3, bodě 6., písm. e)s rizikem nedostatečné viditelnosti počítá a uvádí následující povinnost:
"Požadavky na pojízdné zařízení (mimo jiné i pojízdná plošina), které může ohrožovat zaměstnance v jeho blízkosti, jsou vybavení vhodným osvětlením tak, aby obsluze v noci nebo v prostředí se sníženou viditelností umožnilo bezpečné používání."
Nakonec tu máme máme také bod 9.3, přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb., který uvádí:
"Není-li denní osvětlení dostatečné, musí mít venkovní pracoviště po dobu, kdy se na něm zdržují zaměstnanci, zajištěno umělé osvětlení odpovídající intenzity."
Abych to shrnul.
Co se týče jízdy na pozemní komunikaci, tak zaměstnavatel může celkem obstojně argumentovat tím, že vozidlo je pro takové užití schváleno, bez nutnosti instalace dodatečných zařízení (např. osvětlení). I přesto by však měl odpovědně vyhodnotit rizika.
V ostatních případech rozhodně musí s rizikem nedostatečné viditelnosti uvažovat a přijmout dostatečná opatření k omezení jeho negativního působení.