BOZPforum Logo
Přidat
téma
Sdílet:
Upozornění
Označit vše jako přečtené

Vysokozdvižný vozík ve výrobní hale

11 Reakcí
7 Diskutují
20 Reactions
1,930 Vidělo
Reakcí: 2
 Eda
Úvodní téma
(@edasmetana)
New Member
Přidal se: 6 roky před

Dobrý den a prosím o pomoc. Řešíme na pracovišti situaci ohledně vysokozdvižného vozíku. Bezpečák nám tvrdí, že musíme vyznačit komunikaci pro zaměstnance a samostatně pro vozíky. Jinak prý ve chvíli pohybu vozíku na pracovišti musí být všichni zaměstnanci mimo. Má pravdu? Nesetkal jsem se, že by to tak v některé firmě fungovalo. Vždy se pohybují vozíky a zaměstnanci současně. Na vytvoření samostatných komunikací není na pracovišti místo. 

Odpověď
10 Reakcí
Reakcí: 114
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Člen
Přidal se: 6 roky před

Ano, viz příloha

E5609D3A 3F6F 4D00 874B C62AE1511CB0
Odpověď
1 Odpovědí
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

Ano, "bezpečák" má skutečně pravdu.

@lino67 Spíše bych řekl, že to bude bod 5.13, přílohy k NV. č. 101/2005 Sb., úz: 

5.13 Komunikace používané pro pěší nebo pro provoz dopravních prostředků musí být voleny v souladu s počtem potenciálních uživatelů a v závislosti na druhu pracovní činnosti a musí být trvale volné a dostatečně široké s dostatečnou podchodnou výškou Jsou-li na komunikacích používány dopravní prostředky, musí být zajištěna dostatečná šířka jízdního pruhu stanovená v závislosti na šířce používaných dopravních prostředků včetně šířky nákladu a dostatečný bezpečný prostor i pro pěší o šířce nejméně 1,1 m. Nelze-li bezpečný prostor pro pěší zajistit, musí být v době provozování dopravy v těchto místech chůze zakázána.

Opatření je to velmi důležité, byť v praxi skutečně často jen velmi obtížně realizovatelné. Zatnout zuby a vyřešit to tak, aby se nikomu nic nemohlo stát. 

Odpověď
Reakcí: 2
 Eda
Úvodní téma
(@edasmetana)
New Member
Přidal se: 6 roky před

Děkuji za informace. Předpis musel očividně vymyslet někdo, kdo nikdy v žádné výrobě nepracoval.

Odpověď
5 Reakcí
Autorizovaný odborník
(@lino67)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 114

zase na druhou stranu je potřeba pěší nějak ochránit od vozíků a dalších motorových prostředků .. jak píše Vít výše, hlavně aby se nikomu nic nestalo....

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@plynotlak-kadanseznam-cz)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 35

Jako revizní technik se pohybuji v těchto halách. Zde určitě platí tak jako v předpisech pro VTZ = nové zařízení se musí vyrobit dle předpisů od roku účinnosti vydání předpisu. Tedy výrobní hala před rokem 2005 má jiné podmínky pro komunikace vozíků a pěší, než hala vyrobená po roce 2005. Záleží také na datum projektování. Takže haly projektované před 2005 a postavené např. v roce 2007 nemusí splňovat NV z 2005.

Odpověď
Ing. Vít Hofman
(@vit-hofman)
Přidal se: 6 roky před

Skupina
Reakcí: 435

To je zajímavá myšlenka, ale nejsem si jistý, zda máte úplně pravdu.

Požadavky nařízení vlády 101/2005 Sb., jsou běžně vyžadovány při kontrolách OIP a to zcela bez ohledu na stáří provozu. Např. značení regálů nosností, značení komunikací, zábradlí u ramp a ochozů atd. 

Neřekl bych, že NV. 101/2005 Sb., se týká projektů pracovišť. Toto NV řeší samotný provoz a pro provozovatele, byť starých objektů, je dle mého názoru dnes plně závazné.

Ale rád k tomu dodávám, že nejsem právník a rád se nechám poučit.

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@plynotlak-kadanseznam-cz)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 35

Beru zpět. Co jsem napsal se týká norem. 

Odpověď
Autorizovaný odborník
(@erikmargony)
Přidal se: 6 roky před

Člen
Reakcí: 11

Máte pravdu. Čistě z praxe OIP požadavky NV 101/2005 Sb. bere jako závazné bez ohledu na stáří provozu či manipulační techniky.

Odpověď
Reakcí: 51
Autorizovaný odborník
(@tereza)
Člen
Přidal se: 6 roky před

Vždy záleží na typu společnosti, vzít v úvahu četnost jízdy vysokozdvihů, nebezpečná - kolizní místa, hluk na pracovišti,kdy zaměstnanci musí nosit ochranu sluchu a tudíž nemusí VZV slyšet. Novější pracoviště toto mají jako standard. Na druhou stranu musím říct, že pokud se nejedná o společnost s hustým provozem VZV, vídávám jen hlavní - páteřní komunikace pro pěší. Je důležité výstižně vydefinovat kdo má přednost člověk-vzv v místním provozním předpise. Pokud opravdu bojuteje s místem a nemůžete komunikace vyznačit všude, je vhodné se zaměřit na VZV - bluespoty, majáky atd.

Odpověď
Reakcí: 33
Autorizovaný odborník
(@valdhans)
Člen
Přidal se: 6 roky před

   Tento požadavek je většinou nesplnitelný a i kdyby byl extra pruh pro pěší, stejně budou lidi chodit v celé šířce komunikace. A nepomůže ani zábradlí mezi komunikacemi, naopak, neukázněný nebo zamyšlený chodec nemá kam uhnout.

   Řeším to tak, že komunikaci v šířce pro vozík nechám společnou pro všechny a zabezpečuji vstupy do komunikace (dveře, křižovatky a pod.) tak, aby každý musel vědět že vstupuje do prostoru provozu manipulační techniky.

   Vezměte si třeba skladníka provádějícího inventuru mezi stohy materiálu. Uličky jsou natěsno jen pro jednu osobu a komunikace se podřizují manévrovacím schopnostem vozíku. V okamžiku kdy uplatníme tento předpis, bucdeme muset postavit další tisíce hektarů logistických center.

Odpověď
Sdílet:

BOZP fórum

Naším cílem je sdílet informace ze světa bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a všech souvisejících oborů a pomáhat široké veřejnosti zorientovat se v této náročné problematice.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram