Stále se na internetu setkávám s články, které se snažím řidičům vysvětlit, jak fungují zelené šipky. Úplně nerozumím tomu, co je zde třeba vysvětlovat a tak nějak věřím a doufám, že každý držitel řidičského průkazu světelné signály zná a umí se jimi správně řídit.
Přesto, raději, tedy takové shrnutí.
Vyhláška zná dva tipy samostatných světelných signálů se zelenou šipkou.
Jde o signál S5: Doplňková zelená šipka a o signál S6: Signál pro opuštění křižovatky.
Tyto jsou popsány přílohou č. 9 k vyhlášce č. 294/2015 Sb.
S5: Doplňková zelená šipka
Šipka svítící současně se signálem s červeným světlem „Stůj!“ nebo se žlutým světlem „Pozor!“ znamená pro řidiče možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka nebo šipky ukazují; přitom řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím ve volném směru a útvarům chodců jdoucím ve volném směru; přitom nesmí ohrozit ani omezit přecházející chodce.
Příklad křižovatkys doplňkovou zelenou šipkou.
S6: Signál pro opuštění křižovatky
Je-li signál umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo povinnost dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijedoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.
Příklad křižovatky se svítícím signálem pro opuštění křižovatky.
Snad je to jasné. Pokud jsou nějaké nejasnosti, neváhejte se zeptat v komentáři.